Dag 2 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Renze Pro - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Renze Pro - WaarBenJij.nu

Dag 2

Blijf op de hoogte en volg Renze

02 Mei 2015 | Verenigde Staten, New York

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben (zo'n 12 uur!) opgestaan om 7 uur. Bij oma gespiekt en die lag ogenschijnlijk nog te slapen. Koptelefoon ingedaan en even half uurtje getraint. Was zo stijf van het vliegtuig dat ik mn tenen niet eens kon aanraken!
Oma was schijnbaar al wakker maar dat had ik niet gemerkt. Ze had beroerd geslapen, omdat ze last had van de vuilnismannen. Zij heeft de kamer aan de straatzijde met overburen, ik heb de kamer die uitkijkt over Riverside Drive Park. Het raam had ik opengezet voor haar, maar die kreeg ze niet dicht. Vind ik niet zo gek, ik krijg t raam met 1 hand ook niet open of dicht. Het zijn ook verticale schuiframen die zeer stroef gaan. Raam is inmiddels dicht gedaan.
ik heb gedouched en toen zijn we naar Zabar's gegaan, de supermarkt en koffietent 2 straten verder. Daar ontbeten in hun diner, lekkere bagel en Oma een 'roll', zeg maar een pistoletje. Beide met cream cheese. En natuurlijk koffie. Zeer lekker, leuk, gezellig en betaalbaar! Even een mesje en lepels gescoort en naar de naastgelegen supermarkt voor wat water. We Werden we al herkend door de kassadame, leuk dat ze dat al zo snel zien. Nog even terug naar het hotel om inte pakken en toen naar Central Park!
Central Park is 5 straten (blocks dus) verder, dus lekker gelopen. Om half 9 waren we daar al. Vanaf het hotel kom je daar ongeveer in het midden aan. Naar het zuiden gelopen en alles over ons heen laten komen. Veel joggers en fietsers daar! Het hele park is in princiepe afgesloten voor verkeer, laat staan de NYPD en servicediensten. Toch 3 baans asfalt door het hele park heen. Ook veel wandelpaden waar geen fietsers mogen komen. Eenmaal bij de zuidelijke hoofdingang gekomen kom je veel mannetjes tegen die je fietsen, fietstochten of riskja achtige voertuigen willen verhuren. De hotdog stands zijn ook aanwezig in grote getelen. Natuurlijk allen uitgerust met de welbekende LED borden in alle kleuren. Plus een generator die ongeveer evenveel rook uitstoot als de grillplaat. Alle fietsverhuurders vriendelijk geweigert en een fijne dag gewenst. Even gekeken wat de City Bike rental kostte maar dit was zeer onduidelijk. Via een automaat moest je dan een fiets huren. Eerste 30 minuten gratis! Daarna voor elk komende half uur $4. Klinkt simpel he? Valt vies tegen. Credit card invoeren (Don't worry, no charges will be made untill you rent a bike!). Telefoon nr invoeren. Ehh 06 nr invoeren. Ehh, uuhh, heh, even denken. Dat lukte dus niet, dus maar half nr ingevoerd. Vervolgens keuze menu, $9,97 for 24 uur of een weekkaart voor $29,99. Nou, die van de eerste 30 minuten gratis. Niet te vinden, dus dan maar geen fiets huren. Lekker dooegelopen langs de oostzijde van Central Park over Fifth Ave.
Daar een flinke boekenstand tegengekomen en dat kon ik niet voorbij lopen zonder te kijken. Bleek het een kraam van de Strand Book Store te zijn. 3 boeken gekocht voor een prikkie.
Stuk doorgelopen en bij de Centrl Park Zoo aangekomen. Prijs viel reuze mee, dus even naar binnen geweest. Leuk, maar niet bijzonder. In een uur ben je er wel doorheen.
Doorgelopen langs Fifth ave, een stukje park in bij het Metropolitan Museum of Art en toen het Guggenheim Museum opgezocht. Dat is een architectonisch mooi gebouw, zeer apart om dat te zien tussen alle rechttoe, rechtaan gebouwen van New York. Ticketprijzen gekeken, ai das toch wat duur. $44 totaal. Voor ons als niet kunstkenners niet zo interessant. Wel even de Museum Shop ingeweest, leuk spul, maar natuurlijk veelste prijzig.
Voorbeeld: de Lichtbloem (ja heette echt zo) kostte $28. Wat je dan krijgt is een pingpongballetje, een punaise, een stuk of 40 glasfibers van 3cm, 1 LED, stukkie staal rond 3mm, knoopcel en een wasknijper. Kun je je eigen bloem maken die lichtgeeft door de batterij te klemmen tegen het stukkie staal te drukken. Geinig. Maar meer ook niet.

Lekker doorgelopen naar het noorden en rondje Jaqueline Kennedy Reservoir gedaan. Heel apart om te zien. Zo'n groot meer tussen de skyline van NYC.
Het park is heel mooi, grote verscheidenheid aan planten en veel eekhoorns, die ook niet mensenschuw zijn. Veel, maar ook heel veel tulpen. En zoals ze zeggen everything is bigger in America, ja. Ruim halve meter hoog die tulpen.
Het is er ook niet vies of smerig. wat opvalt is dat ze hier van honden houden. Er zijn in het park ook veel losloopgebiedjes, net als in het Riverside Drive Park. Ook nog een beetje mazzel gehad, morgen is er een groot sportevenement in Central Park. Mooi getimed door ons!
Rond 14u waren we bij Central Park wel uitgekeken en zijn we naar het hotel gegaan om even op te frissen en de boeken uit de tas te halen. Besloten dat we naar Columbus Circle zouden gaan over Amsterdam Ave. Amsterdam ave is een straat met veel winkels, veel verkeer maar ook veel straat verkopers en de Newsstands, de overvolle kranten, tijdsschriften en snack verkopers. Wederom een boeken verkoper gespot, en zag bovenop het boek Animal Farm van George Orwell liggen voor $2. Hoppa dat gaat lekker zo. Moet nog oppassen dat ik niet teveel boeken koop.
Columbus Circle ligt bij W 59 str. Hotel is bij W 80 str,dus dat is een goede 20 straten verder. Dat stratensysteem is wel makkelijk. Het is met name bizar sat je midden op de straat aan beide zijden de horizon kan zien tussen de flatgebouwen in. Heel bizar. En alle stoplichten die tegelijkertijd op dezelfde stand staan.
Bij Colimbus Circle staat ook de Trump Tower. Man, wat een groot gebouw met een mooie wereldbol van zo'n 5 a 6 meter in doorsnede. Ook een mooi winkelcentrum en wel 6 streetvendors naast elkaar. Grote drukte daar. Even gekeken in het winkelcentrum van 4 verdiepingen in geweest. Wat anders is dat er in de etalage geen prijzen worden vermeld. Heel apart.
Op het midden van Columbus Circle staat een beeld van Christopher Columbus, met daaromheen de hangjongeren en skateboarders van NY. Dikke boombox erbij, camera met fisheye lens en actie.
Langzaam teruggelopen over Columbus Ave en Amsterdam Ave naar Spice, een thais restaurant aan Amsterdam Ave. Supersnelle service! Ik heb erg goed gegeten, noodles met gehakt en zeer pittig. Zeer groot bord ook. Oma had enige verwarring over het eten, maar dit bleek toch te kloppen. Toen de rekening, betaald en weg wouden we. Maar sat gaat niet zomaar. Ze willen een tip. Schijnbaar gebruikelijk dat je deze als restaurant zijde gewoon dient te ontvangen, in plaats van dat je deze verdient. Naja.
Nog even naar Zabar's voor een biertje in het hotel en hopelijk voor wat koffie. In de supermarkt werd ons door een andere kassameid gevraagd of we er vanmoegen ook waren. Geantwoord met ja en dat ze er maar beter aan kon wennen, want we zullen er elke dag zijn tot aan de volgende zondag. Gelach volgde. Erg leuk.

Zo, dik boek gezchreven onder het genot van een Samual Asams Boston Lager. Nog even een peuk roken, douchen en naar bed.
Moegen naar USS Intrepid Museum of Air and Space. Hopelijk staat daar een Corsair uit de WW2. Daarna naar Coney Isle.
Tot morgen!

• 03 Mei 2015 - 08:36

Mar:

Hey, leuk stuk! Klinkt of jullie een leuke tijd hebben. Geniet er lekker van! Ksss Mar

• 03 Mei 2015 - 18:35

Milena:

Zo leuk, ik voel gewoon waar jullie zijn en wat jullie meemaken, zit me helemaal te verkneukelen. Geniet!!! x