Dag4 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Renze Pro - WaarBenJij.nu Dag4 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Renze Pro - WaarBenJij.nu

Dag4

Blijf op de hoogte en volg Renze

04 Mei 2015 | Verenigde Staten, New York

Moet ik het nog zeggen? Nouja ik doe t maar: ontbijt bij Zabar's.
Kaasje in de supermarkt gescoort, een lekkere emmenthaler.
Lunch gemaakt in t hotel en op naar het 9/11 memorial. Uiteraard met de metro. Heerlijk systeem.
Wat een bouwput daarzo zeg. Er wordt een flink mooi gebouw gebouwd in de vorm van vogel vleugel. Naast het memorial. Ik zie er een beetje ironiteit.... Maar goed.
Het memorial bekeken. Groot, immens. Indrukwekkend om te zien. Doet me denken aan de tijd dat ik het op tv zag gebeuren. Engig.
Ook de 10 house aangedaan, het brandweerstation die nog geen blok verwijdert ligt van Ground Zero. Grote bronzen Mural daar ter nagedachtenis van hun gevallen kamaraden.
En toen rukte ze ook nog uit. Letterlijk een meter van ons vandaan reed hij langs.
Freedom Tower ook gezien. Machtig groot.
Memorial museum hebben we over geslagen nadat we de rij hadden gezien. Financial district is om de hoek, dus daar enkele rondjes gelopen. De gebouwen, highrises, staan op sommige plekken nog geen halve meter van elkaar vandaan. Wat moet dat een gedoe zijn geweest om alles daar te bouwen.
Alleen maar highrises daar. Zeer apart zoveel flats naast elkaar en makkelijk 60 verdiepingen hoog. Veel 'suits' gezien.
Toen Meat District en High Line park. Meat district lijkt een duurdere wijk van NY. Minder highrises en meer winkels en cafe's/ eetgelegenheden. High Line park is erg gaaf, maar ook hier veel bouwwerkzaamheden en heel, heel druk. Is een leuk park, leuk om overheen te lopen. Ook hier geld: groots.
Uiteindelijk 2 uur, nog een kringloop proberen te vonden maar helaas niet gevonden. Op en terasje bier gedronken voor de zeer hoge prijs van $10 per biertje. Jup. Duur.
Tijd over, dus we besloten om naar China Town te gaan. Letterlijk China Town. Zodra je erin loopt zie je alleen maar Chinezen/Aziaten. Je bent op een buitenlander daarzo. Alle gevels, uithangborden en veel van de menu's in het Aziatisch. En de rommel die er verkocht wordt is natuurlijk veelste duur maar dezelfde chinese rommel die wij kennen. Geluksminten, zwaaiende gouden katren, jasmijnen beeldjes, telefoonhoesjes, zonnenbrillen, horloges. Je snapt het wel. Lekker de Nederlander uitgehangen, ofwel kijkenkijken, nietkopen.
Na vele straten gelopen te hebben weer een stukje Amerika gevonden, richting de New Jersey kant. Mensen net als op de TV.
Restaurant zoeken was nog de grootste uitdaging. Nergens zie je Amerikanen, en dat vertrouwde ik niet. Vlak voordat we de hoop hadden opgegeven toch een restaurant gevonden waar een Amerikaans gezin zat, en waar ze eend hadden. Dat wou oma graag. Ik had net als van de eeek bij een ander restaurant Lo Mein gekozen. Dat kende ik en is erg lekker. Ik bestel dat, vraagt de ober in typisch engrish: You know Lo Mein? Ik zeg ja, begint hij het uit te leggen. Sure. Have it your way.
Helaas niet zo lekker als van de week, maar ook lang niet zo duur. Oma had gefrituurde eend, maar dit beviel ook niet zo goed.
Tip voor bezoekers van NY: ga naar China Town. Neem een kaart mee, raak er verdwaald maar eet er niet. Of vraag een Amerikaan welke tent lekker en goed is. Je kijkt je ogen uit, maar het eten lijkt niet anders dan de buurtchinees in Nederland.
Verder bereid je voor op alle geuren die je maar kunt voorstellen. Rauwe vis, levende schelpdieren, urine, vet, tabak, verzin het maar. Je neus zal het zwaar krijgen.
Vervolgens teruggelopen naar een metrostation en langzamerhand zie je dat er steeds meer accesoires voor wiet voorbij komen en ze winden er geen doekjes om. Hier lopen dan ook steeds meer niet aziaten. Reclames als "All your Hookah supplies in back", "We sell Hookahs" en "Weedpipes all you need is here" zie je veel. Ik kreeg zelfs wiet te koop aangeboden van een man. Nevermind.
Op de terugweg langs de starbucks op Broadway en 81st en even een half uurtje op het kruispunt gezeten, de drukte over je heen laten komen. Geweldig.
Heb de laatste uren van de dag met de receptionist doorgebracht, lekker Nederland en Amerika vergelijken. Heerlijk.
Ik zie dat het 8 uur bij jullie is, dat betekent dat ik zo'n 5 uur slaap heb voordat oma me wakker maakt.
Tot morgen en fijne bevrijdingsdag!

• 05 Mei 2015 - 09:53

Mar:

Hey lieffie,
    Jeetje wat klinkt het gaaf! Hoop dat je een hele hoop foto's maakt........
    xxx